Vintern har tagit ett uppehåll

(Skrivet offline på pendeln 0847)

Idag kom man ut i 2,5 plusgrader i full vintermundering, inte speciellt smart, men vi har ju vant oss vid -10 den senaste tiden och det vill jag hellre ha än plusgrader. Jag gillar ju vintern och det är defacto vinter just nu, inte vår, inte höst.

Sen ska det väl sägas att det är en vacker morgon, en ljusblå himmel täcker hela stockholmsområdet och det är inte fel att sitta och titta ut genom fönstret på pendeln och drömma lite så här på morgonkvisten!

Läste faktiskt en intressant artikel i Metro alldeles nyss, på SL's sida av alla sidor! Där stod det om pendlare, någon undersökning/forskning som hade gjorts (läste inte så noga direkt märker jag), det intressanta var vad en av de intervjuade svarade "Pendling är varken roligt eller jobbigt" och det kan jag faktiskt hålla med om, även då kommentaren att "när det blir stopp osv är det förståss inte roligt". Så är det nog om jag tänker efter, jag har ju hållt på nu i över 3 år att pendla från Skogås till Märsta, en nätt resa på 1 timme och 40 minuter enkel resa, det är varken roligt eller jobbigt när det fungerar. På mornarna läser jag oftast eller tittar ut genom fönstret och virrar bort i tankarna, hemvägen är det ofta jobb som gäller eller läsa. Man hinner fundera mycket, läsa en hel del och ibland även hinna en hel del jobb. Man sitter ju ifred, oftast iaf, och då är det enkelt att skärma av sig och vara sin egen.

Sen finns det ju självklart en baksida i det hela och det är tiden jag förlorar när jag reser, går jag från jobbet kvart över 5 en kväll så är jag ju inte hemma förräns 5 i 7 och då är ju halva kvällen gången och det är ju just den delen som jag är så fruktansvärt trött på.

Men sen finns det ju orsaker till att jag sitter här, det är självklart mitt arbete, jag trivs till största del med det jag gör, det är fortfarande utvecklande och lärande. Men framförallt, det är kollegorna, det är dom som gör det så enkelt att sätta sig i 1 timme och 40 minuter på tåg och buss för att komma hit. Så är det, inget krångligare...

Och på tal om det så glider vi in på Märsta station just nu, i tid skall tillläggas, inget spring till bussen idag eller åka taxi :)

Njut av det vackra vädret idag och krama en kollega, det är dom värda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0