Kära medmänniskor

Nu ska jag klaga lite på mina medmänniskor, inte alla men några av dom. Det handlar om tiggerierna på tågen här i mitt kära Stockholm. Nu har våren kommit och som ett brev på posten dyker dom upp med diverse olika instrument, fioler, gitarrer, dragspel mm. Jag kan inte för mitt liv begripa hur man på fullaste allvar kan ställa sig på ett morgontåg kl 0800 och spela fiol? Inser man inte hur totalt idiotiskt det är? Jag är ingen vän av fiol alls, visst den gör sig i vissa musikstycken som bakgrund mm, men inte på morgonen när jag helst av allt vill sitta försjunken i min tidning och vara lite ifred. Jag vill inte alls höra musik på tåget och allra minst på morgonen, vill jag höra musik så har jag min mp3 spelare fylld med den musik jag gillar. Visst kan jag dra igång min mp3 spelare när dom kommer och slippa störas, men det är inte alltid jag är på humör för musik, varför ska jag då tvingas att lyssna på det? Antingen i form av någon medioker fiolspelare som lärt sig ett par verser eller på mp3 spelare?


Jag vet att många håller med mig i mitt resonemang, tiggarna är ett vandrande otyg och jag vet också att SL och poliser gör vad dom kan med minimala resurser för att stoppa dom.

Det är nu jag återkommer till vissa av mina medmänniskor, det är tyvärr ni som gör att dom kommer tillbaka, vår efter vår, år efter år, morgon efter morgon. Ni, jag syftar alltså på er som stoppar ett par mynt eller så i deras slitna kaffemugg från pressbyrån. Så länge ni ger dom vad dom vill ha så kommer dom tillbaka. Förstår ni inte det? Har ni inte förstått att det finns ligor som smugglar folk över gränsen för att dom ska tigga, de tigger några månader, åker tillbaka till vart dom nu kom ifrån och sen lämnar över vinsten till ligan och får behålla en del själv.

Nu är det ju inte så att det bara finns spelande tiggare, det finns fler men de mest störande är trots allt de spelande tiggarna. Det finns också en annan kategori av tiggare som jag motsätter mig starkt emot och det är dom som med barn, ofta småbarn och bebisar, sitter eller går omkring och tigger och spelar på barnet dom har med sig, medkänslan från oss andra är stor och det vet dom, men det är trots allt fel.


Det finns ett socialt skyddsnät i Sverige, du behöver inte tigga för att få ihop till det mest nödvändiga som mat osv, och när socialen falerar att hjälpa så finns det andra organisationer som hjälper till.


Vill man hjälpa dom svenska medborgarna som har det svårt idag så ska man hellre stödja någon om de organisationer som finns. Jag stoppar gärna en slant i deras bössor när jag tycker att jag vill göra det. Jag har aldrig och kommer aldrig att ge en tiggare pengar. Däremot så får den fiolspelande idioten på pendeltåget på morgonen mitt humör att svikta och en god morgon med härlig vårsol kan bli helt förstörd och förstör man min dag så får man mitt hat och ogillande!


Kommentarer
Postat av: Malin Hedén

Hahaha!!! Tur att inte jag åker tåg. Med mitt röda hår och dåliga morgon humör ;-)

2008-05-06 @ 21:53:11
URL: http://www.malinheden.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0