Englas familj, vi tänker på er

Alla vi som har följt nyhetsrapporteringen om Engla har nog haft förhoppningar om att det ska sluta bra, att någonstans ska någon träda fram och tala om att hon lever. Må vara för att begära en lösensumma eller vad som helst men just förhoppningen har för min del funnits där. Även om man av statistiska erfarenheter borde ha dragit slutsatsen att så inte skulle bli fallet. Men när vi har tappat allt hopp om att saker o ting kan sluta bra, ja då är det nog frågan vad som är kvar av oss. Det är ju hoppet som är så viktigt, att vi alla gånger ger oss själva tillåtelsen att tro att det kommer att gå bra, att vi faktiskt kan sitta där och hoppas på att det löser sig, oavsett vad det är för situation. Men den här gången löste det sig inte och alla mina tankar går nu till Englas familj.

Det är med stor avsky som jag ser på det som har hänt, det är ingen isolerad händelse, det händer med jämna mellanrum. På kort tid har flera barn fått sätta livet till och frågan är ständigt, varför? Varför finns våldsbenägna människor ute i samhället? Varför kan människor som upprepat har begått vålds och sexbrott mot andra individer gå fria i samhället? Det kommer finnas oerhört många som kommer att diagnostisera den här mannen med den ena psykiska åkomman efter den andra, och det må hända att han är just psykiskt sjuk. Men vem ska diagnostisera vår rättsapparat med diagnosen psykiskt sjuk? För enligt min mening så är vår rättsapparat psykiskt sjuk, det finns det massor av bevis på detta när man idag kan döma en mördare till psykvård för att ett halvår släppa ut honom för att han är frisk? Likaså kan en mördare gå fri för att man kan bedöma att den personen gjorde det när personen ifråga var sjuk, men efter en rättegång så kan han vara frisk och släpps alltså ut igen? Vad är det för friskt med en rättsapparat som kan döma så? Många som "kan" systemet säger att det är så, det finns massor av luckor i lagen som måste tillämpas på bästa möjliga sätt och då får man sådana här fall. Men se till att täppa till luckorna!?! NU! Men se det går inte, för det är bara så att det måste dras i långbänk i ett par regeringar först, sen ska det ut på remiss och försenas och sen måste så många som möjligt kunna överklaga en ändring eftersom det inte är humant att spärra in en frisk människa för något han gjorde när han var sjuk! Då är min fråga: Är det humant att människor ska behöva dö för att vår rättsapparat inte fungerar? En mördare är alltid en mördare oavsett om han är frisk eller sjuk, likväl som en finanspelle som snor pengar från staten alltid kommer att vara en brottsling oavsett om han sitter 5 år i fängelse eller inte.

Jag är oerhört frustrerad över vårt svenska rättsamhälle och hur det fungerar idag. Jag kan däremot inte säga att det är bättre i tex USA där man avrättar folk, men nu pratar jag om hemmaplan och här måste det bli bättre för vår egen sak, för vårt land måste det bli bättre.

Tyvärr finns det ett moment 22 i det hela, det är i slutändan våra politiker som bestämmer hur straff skall delas ut och våra politiker är folkvalda så det är i slutändan vi själva som måste få till en förändring om det ska bli något. Jag ser fram emot nästa val då jag vill se åtminstonde ett parti som tar på sig rollen för att säkra det svenska rättsamhället (våra liv i slutändan) som går till val på att göra sverige säkrare for oss som bor här och som rakryggade kan säga att nu är det nog, nu ska dom bakom lås och därifrån kommer man inte ut efter 2 år med en ny företagsexamen om man har begått mord eller andra våldsbrott!

Ikväll tänder jag jag ett ljus för Englas familj i mitt köksfönster för att visa att jag tänker på dom... Gör det du också


Kommentarer
Postat av: Anna

Håller fullständigt med dig.

Ska man behöva beväpna sig? Hålla barnen instägda tills de är stora och starka nog att försvara sig själva? Fustrerande och väldigt, väldigt orättvist att förbrytare ska, pga den ofunktionella rättsapparaten som finns i detta land, få gå fria.

Ett ljus brann i mitt fönster också, för Engla och hennes familj. Ljuset har slocknat, men står där fortfarande.

2008-04-17 @ 00:57:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0