Är våren här?

Ännu går vi omkring i samma depressions och kvaltyngda väder som faktiskt har härskat hela vintern. Knappast en positiv vinter för alla som har det tungt här i livet. Själv får jag spinna vidare på det jag skrev i höstas, om någon nu minns det, höstens handhållande och pussande i de vackra pastellfärgade stockholm byttes ut mot det trista, gråa och blöta. Vad står då vintern för i min betraktelse om årstiderna som jag hade i höstas? Med risk för en tråkig koppling för dom som känner mig lite så kan vill jag nog titta på björnarna i den betraktelsen. Björnen går i ide under vintern, sover tryggt och varmt under den perioden då det är minst ljus i björnens liv. Vintern kan då betraktas som den tid där vi i varandras närhet ger den trygghet som vi inte finner i mörkret ute, vi sitter tillsammans i soffan på kvällarna och kryper ihop för att hålla värmen till en bra film eller kanske lite ljuv musik. Men alla björnar klarar inte vintern, vissa vaknar oroligt under vintern och tar sig ut för tidigt, det kan vara blött och fuktigt i idet så att björnen inte trivs. Samma med förhållanden under vintern. Det är en prövotid i mörkret, passar det inte så fungerar det inte, blir det obekvämt så bryter man sig loss. Även om nu ett förhållande under vintern innebär trygghet och värme, som ett ide. En björn som vaknar under vintern mår inte bra, en person som hamnar utanför under vintern mår heller inte bra.

Men nu är våren här faktiskt! Det är ljusare (även om omställningen till sommartid är en styggelse man kan vara utan), värmen är på väg om man får tro alla metrologer. Det kryper i buskar och rabatter, knopparna är på väg att brista både i buskar och vinterdammiga lägenheter. Nu ska man ut och feja i trädgården, städa upp balkongen och mitt i allt ska man se till o få ut allt damm bakom böckerna i bokhyllan. Åtminstonde om man får tro alla tidningar. Trädgården håller jag med om och det gör mig oerhört glad, städningen är det värre med, endast tråkigt att göra det inomhus! Myrorna har vaknat och hittat in till vardagsrummet och den första mördarsnigeln har förpassats till himmelen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0