Allt som är vitt är inte...
snö, eller vad är det dom säger? :)
Kolla Aftonbladets artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5837853.ab
Snö i ryssland är bättre, det är vad annonsen säger för dom flesta, ung som gammal. Sen är den skriven på ett klatshigt sätt, fyndigt, den fastnar. Reklambyrån gjorde sig välförtjänta för pengarna om man säger så.
Sen får de mängder med gratis exponering av annonsen ockås, rakt på Aftonbladet, tusentals personer som läser den, troligen en hel del bloggar som skriver några rader om den också, någon som vidarebefordrar länken i ett mail till någon polare, någon som skriver något om den på Facebook (hur vet jag inte eftersom jag inte har Facebook som ni vet). Så, om någon vecka har den nog nått kanske 100 000 fler människor än vad själva annonsen gjort i någon resetidning, kanske ännu mer människor, troligen utanför Sverige också. Snacka om att få valuta för reklaminvesteringen! Tjooohoooo!
Sen har vi ju det tråkiga med det hela också förstås, de trångsynta IOGT NTO som lider av kraftigt decimering av antalet medlemmar och som har svårt att locka nya, unga, medlemmar. I really whonder why!
Fast det riktigt tråkiga är ju faktiskt det faktum varför denna artikel får sådant genomslag.
Om denna artikeln hade publicerats för 10 år sen (vilket den troligen inte hade men vi leker med tanken just nu) så hade den möjligen fått en liten ruta, typ så här liten, bland några annonser för olika teletjänster relativt långt bak i Aftonbladet. Jag VET att inte internet var speciellt poppis då så det går inte att jämföra, men lek med tanken iaf! :)
Nej, som sagt artikeln hade inte fått någon direkt genomslagskraft. Av vilken anledning då? En väldigt enkel anledning faktiskt. Anledningen heter konsumenter och stavas k o n s u m e n t e r! Alltså, du och jag och han och hon och den och det. Vi konsumenter har odlat ett grymt behov av att få veta, veta allt möjligt och omöjligt, intressant och ointressant och helst ska det vara något smaskigt, något som sticker ut, gärna åt det lite löjliga hållet, lite absurda. Någon som opponerar sig? Nä, trodde inte det, inte ens jag gör det. Fast jag har tröttnat, för ganska länge sen faktiskt. Men tyvärr är mediavärlden fylld av allt detta.
Tråkigt nog.
Titta bara på teve, jag säger bara Anna Anka, nej, inte Kajsa Anka, även om de arbetar inom samma genre (komedi alltså), utan hon som är gift med Paul Anka. Hon har ju fattat detta, bruden är stensmart, hon säljer sig själv och folk köper det. Folk sitter hemma i soffan bara för att titta på detta blonda nedslag som formligen vomiterar grodor till höger och vänster på löpande band. Det kallas marknadsföring, smart sådan också. Teve visste detta också, så de kunde självklart betala henne vad hon nu kan tänkas ta för gage för dessa avsnitt. Hon vet att hon får betalt och hon blir igenkänd, även här hemma i Svedala och så vet hon ju också att folk kommer börja undra lite vem denna där Paul Anka är, googla lite, lyssna lite på hans musik, någon fastnar, köper hans skiva eller så.
Så, konsumenten vill ha, producenten producerar, reklamfirman marknadsför och konsumenten köper och producenten ler åt vinsten och betalar till reklamfirman som också ler.
Så, tillslut, vad får vi läsa om?
Det vi vill läsa!
Och, vad får vi?
Vad vi betalar för, inget annat!
Sov gott därute!
Kolla Aftonbladets artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5837853.ab
Snö i ryssland är bättre, det är vad annonsen säger för dom flesta, ung som gammal. Sen är den skriven på ett klatshigt sätt, fyndigt, den fastnar. Reklambyrån gjorde sig välförtjänta för pengarna om man säger så.
Sen får de mängder med gratis exponering av annonsen ockås, rakt på Aftonbladet, tusentals personer som läser den, troligen en hel del bloggar som skriver några rader om den också, någon som vidarebefordrar länken i ett mail till någon polare, någon som skriver något om den på Facebook (hur vet jag inte eftersom jag inte har Facebook som ni vet). Så, om någon vecka har den nog nått kanske 100 000 fler människor än vad själva annonsen gjort i någon resetidning, kanske ännu mer människor, troligen utanför Sverige också. Snacka om att få valuta för reklaminvesteringen! Tjooohoooo!
Sen har vi ju det tråkiga med det hela också förstås, de trångsynta IOGT NTO som lider av kraftigt decimering av antalet medlemmar och som har svårt att locka nya, unga, medlemmar. I really whonder why!
Fast det riktigt tråkiga är ju faktiskt det faktum varför denna artikel får sådant genomslag.
Om denna artikeln hade publicerats för 10 år sen (vilket den troligen inte hade men vi leker med tanken just nu) så hade den möjligen fått en liten ruta, typ så här liten, bland några annonser för olika teletjänster relativt långt bak i Aftonbladet. Jag VET att inte internet var speciellt poppis då så det går inte att jämföra, men lek med tanken iaf! :)
Nej, som sagt artikeln hade inte fått någon direkt genomslagskraft. Av vilken anledning då? En väldigt enkel anledning faktiskt. Anledningen heter konsumenter och stavas k o n s u m e n t e r! Alltså, du och jag och han och hon och den och det. Vi konsumenter har odlat ett grymt behov av att få veta, veta allt möjligt och omöjligt, intressant och ointressant och helst ska det vara något smaskigt, något som sticker ut, gärna åt det lite löjliga hållet, lite absurda. Någon som opponerar sig? Nä, trodde inte det, inte ens jag gör det. Fast jag har tröttnat, för ganska länge sen faktiskt. Men tyvärr är mediavärlden fylld av allt detta.
Tråkigt nog.
Titta bara på teve, jag säger bara Anna Anka, nej, inte Kajsa Anka, även om de arbetar inom samma genre (komedi alltså), utan hon som är gift med Paul Anka. Hon har ju fattat detta, bruden är stensmart, hon säljer sig själv och folk köper det. Folk sitter hemma i soffan bara för att titta på detta blonda nedslag som formligen vomiterar grodor till höger och vänster på löpande band. Det kallas marknadsföring, smart sådan också. Teve visste detta också, så de kunde självklart betala henne vad hon nu kan tänkas ta för gage för dessa avsnitt. Hon vet att hon får betalt och hon blir igenkänd, även här hemma i Svedala och så vet hon ju också att folk kommer börja undra lite vem denna där Paul Anka är, googla lite, lyssna lite på hans musik, någon fastnar, köper hans skiva eller så.
Så, konsumenten vill ha, producenten producerar, reklamfirman marknadsför och konsumenten köper och producenten ler åt vinsten och betalar till reklamfirman som också ler.
Så, tillslut, vad får vi läsa om?
Det vi vill läsa!
Och, vad får vi?
Vad vi betalar för, inget annat!
Sov gott därute!
Kommentarer
Postat av: Niklas
"Sen har vi ju det tråkiga med det hela också förstås, de trångsynta IOGT NTO som lider av kraftigt decimering av antalet medlemmar och som har svårt att locka nya, unga, medlemmar. I really whonder why!"
Bara som upplysning: IOGT-NTO har ökat sitt medlemsantal med 12000 på bara några år, vilket gör organisationen till en av de som ökar mest i Sverige! :) Även UNF, som är IOGT-NTO:s ungdomsförbund, ökar en hel del samtidigt som de flesta ungdomsförbund minskar.
Nykterhetsrörelse på frammarsch!
Trackback